Wednesday, October 12, 2011

perasaan itu milik ALLAH

alhamdulillah..aku masih dikurniakan nikmat iman dan jua islam..
ALLAH yang memberikan aku nikmat,harus aku bersyukur hanya buatNya..::
tapi..aku jua manusia biasa,,terkadang aku ada melakukan kesilapan seperti insan lain..
tidaklah ALLAH menjadikan aku hanya untuk beribadah kpdNYA,,tp sering aku ingkar dan leka akn perintah itu..ALLAH layak kah aku digelar pejuang agama ALLAH,,sdgkn aku sering leka dr mengingati Nya..malu nya aku dgn RASULULLAH..malunya aku dgn SAIDINA ABU BAKAR yang sering memikirkan kesejahteraan umat islam akn dtg.. ,,segannya aku dgn RABIATUL ADAWIYAH,seorang wanita sufi yang hanya mengabdikan diri dan hatinya buat ALLAH...
tidak pernah pun dihati mereka meletakkan dunia dihadapan mreka..::
~allahurabbi,,layakkah .???
kadang2 aku berjanji dgn diriku,,yang aku tidak mahu melakukan kesalahan dan aku ingin menjadi hamba ALLAH yang terbaik,,tapi,,,knp dgn aku..?? semakin berat dgn dosa...semakin berat dgn maksiat..subhanallah..:

usia yang muda aku tidak menggunakn dgn sebaiknya.,,malah aku hanya berseronok..
usia yang semakin hampir dgn kematian ini...hanya dipenuhi dgn gelak ketawa..ingatlah hakikat bhwa 

~ Abul Laits meriwayatkan dengan sanadnya dari Ibn Umar r.a. berkata: "Pada suatu hari Nabi Muhammad s.a.w. keluar kemasjid, tiba-tiba ada orang berbicara-bicara sambil tertawa, maka Nabi Muhammad s.a.w. berhenti didepan mereka dan memberi salam lalu bersabda: "Perbanyaklah mengingati yang merosak kelazatan." Sahabat bertanya: "Apakah yang merosakkan kelazatan itu?" Jawab Nabi Muhammad s.a.w.: "Mati." Kemudian Nabi Muhammad s.a.w. keluar melihat orang-orang sedang tertawa gelak-gembira, maka Nabi Muhammad s.a.w. bersabda kepada mereka: "Ingatlah demi Allah yang jiwaku ditanganNyaandaikan kamu mengetahui sebagaimana yang aku ketahui nescaya kamu sedikit tertawa dan banyak menangis." Kemudian dilai hari keluar pula dan melihat orang-orang sedang gelak ketawa sambil berbicara-bicara, makaNabi Muhammad s.a.w. memberi salam dan berkata: "Sesungguhnya Islam ini pada mulanya asing dan akan kembali asing, maka untung bagi orang-orang yang asing pada hari kiamat." Ditanya: "Siapakah orang-orang asing itu pada hari kiamat?" Jawab Nabi Muhammad s.a.w.: "Ialah mereka yang memperbaiki dimasa kerosakan manusia." (Yakni jika manusia telah rosak moralnya (akhlak) maka mereka tetap memperbaiki akhlak mereka.)

astaghfirullah aladzim..tidak sekali ku sedar akan 'amaran' nabi..itulah kegemaranku..
gelak,gelak,gelak,,
tiap2 hari hati aku jauh dgn nikmat lazatnya beribadah,,nauzubillahiminzalik..
andai aku diambil nyawa dlm keadaan mengingati ALLAH,,,mungkin itulah yang menjadi idaman buatku..::
tapi andai sebaliknya..AKU mohon dgn kasih sayang ALLAH..agar dijauhi prkara2 seperti itu,,ameenn..

ya rabbul izzati..ingin aku beritahu lagi..::
HATIku ini..hnya buatMU..insyaallah..

~serikandialfatehyangmerinduiMU~




No comments:

Post a Comment